De schoolgids van het Isendoorn College is een elektronisch document dat is terug te vinden op de website van de school. In de schoolgids is informatie te vinden over onderwerpen die hieronder in alfabetische volgorde staan genoemd.
Bij deze elektronische schoolgids hoort ook het vademecum. Het vademecum bevat algemene schoolinformatie en de belangrijkste schoolregels. Dit is een papieren uitgave die aan het begin van elk schooljaar wordt uitgedeeld.
Dit wordt ieder jaar aan het begin van het schooljaar vastgesteld. In het examenreglement staan de spelregels die gelden gedurende de schoolexamens en de eindexamens. In dit document en in de PTA’s kan ook gevonden worden welke oplossingen of maatregelen er gelden als er onregelmatigheden rondom examens ontstaan. Als een leerling en een docent een examenprobleem niet samen kunnen oplossen, is de examencommissie verantwoordelijk voor het bepalen van een oplossing. In alle gevallen waarin afgeweken wordt van de geldende regels wordt de inspectie van het onderwijs geraadpleegd en/of in kennis gesteld.
De gegevens rondom resultaten en doorstroom worden jaarlijks gepubliceerd op www.scholenopdekaart.nl. Een directe link naar de pagina van het Isendoorn College vindt u HIER.
Voor leerlingen die meer aankunnen dan het reguliere lesprogramma biedt het Isendoorn Expens (onderbouw) en Step Outside (bovenbouw). Dit zijn uitdagingen voor leerlingen buiten het lesprogramma om maar onder schooltijd. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld werken aan een zelfgekozen project, een extra taal leren, een boek schrijven of (via Step Outside) op afstand een module van een Nederlandse of Engelstalige universiteit volgen. Met het Step Outside programma in de bovenbouw kijken leerlingen dus al verder dan het leven op de middelbare school. Dat kan ook in de vorm van masterclasses op een universiteit of hogeschool of door zich te verdiepen in een cursus Chinees of programmeren.
Deze verbredingsprojecten geven leerlingen de extra uitdaging die ze aankunnen.
Het Isendoorn College biedt onderwijs aan op mavo-, havo- en vwo-niveau. Wij hebben gekozen voor een tweejarige brugperiode met de volgende niveaus: mavo/havo - havo/vwo en vwo. Dit is een van de manieren waarop wij vorm geven aan ons uitgangspunt dat we in de onderbouw een brede vorming nastreven om daarna voor de bovenbouw een gefundeerde keuze te maken in welke richting (profielvakken) de leerling de verdieping zal aangaan.
Voor elk niveau kan een leerling kiezen voor een volledig Nederlandstalige opleiding of een tweetalige opleiding. In de onderbouw wordt sinds dit schooljaar een aantal uren projectmatig onderwijs gegeven aan de hand van Project Based Learning.
Een school is een omgeving waar mensen intensief met elkaar omgaan. Botsingen en meningsverschillen zijn dan ook niet bijzonder en worden vaak in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij de school betrokken is in te zien op de website (klik hier). Het wordt op prijs gesteld dat, indien iemand wil klagen, dit eerst kenbaar wordt gemaakt bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht verholpen worden. De school is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC). De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of de klacht gegrond is. De LKC brengt tenslotte advies uit aan het bevoegd gezag en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het bevoegd gezag neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.
Aan de hand van het programma SOMtoday volgen we de voortgang van de leerlingen op cognitief en sociaal gebied. Via dit leerlingvolgsysteem krijgen de mentor, maar ook de docenten en de schoolleiding zicht op de studievoortgang van een leerling. Het gaat dan om cijfers, absentie, zorgafspraken en het gebruik van eventuele hulpmiddelen. Tot dit systeem hebben ook de leerlingen en de ouders toegang, zodat zij de studievoortgang zelf kunnen volgen.
Ieder kind verdient goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen.
Het Isendoorn College zal op alle mogelijke manieren hier een bijdrage aan leveren of zoeken naar hulp buiten de school. Alle specifieke informatie is te vinden op de website (klik hier). Voor advies over hulpmiddelen en/of ondersteuning die nodig is op school kan de zorgcoördinator benaderd worden.
Wij bieden leerlingen uit de regio Zutphen een degelijke en uitdagende opleiding, waarmee zij binnen de daarvoor gestelde termijn de school met een diploma kunnen verlaten als zelfstandig denkende en handelende personen met een internationale oriëntatie. Wij bereiden onze leerlingen optimaal voor op de uitdagingen van de veranderende samenleving. Ze ontwikkelen zich tot verantwoordelijke wereldburgers met een open blik naar de toekomst. We leren hen verbindingen te zoeken en te leggen in een samenleving in beweging. Vanuit deze basis kunnen zij zelfverzekerd, met oog voor de ander en voor de omgeving, succesvol de wereld in.
Het Isendoorn als wereldschool.
We brengen de school in de wereld en de wereld in de school. Dat doen we aan de hand van onze drie I’s: Inspireren, Innoveren, Internationaliseren.
Inspireren - een lerende omgeving
De docent is een belangrijke inspirator voor de leerlingen. Daarnaast maken wij het mogelijk dat zij inspiratie vinden:
bij elkaar en bij anderen
bij onderwijs dat ontstaat vanuit hun eigen interesse en nieuwsgierigheid
door een ruime hoeveelheid aan keuzemogelijkheden in ons programma
Zo ontwikkelen de leerlingen een ondernemende houding, die hen in staat stelt nieuwe initiatieven te bedenken en tot creatieve oplossingen te komen, zelfstandig én in samenwerking met anderen.
Innoveren - nieuwsgierigheid naar verbeteringen
We tonen het lef om ons onderwijs aan te passen, als antwoord op de vraag: Op welke wijze leren onze leerlingen het best?
We werken aan innovatie op de volgende terreinen:
Onderwijs betekenisvoller maken: De leerling begrijpt de samenhang tussen de aangeboden leerstof en de wereld om hem heen.
Leerlingen benutten de mogelijkheden van de digitale wereld door het inzetten van ICT (iPad) als hulpmiddel bij het leren.
Onderwijs meer personaliseren: meer aansluiten bij de verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen.
Onderwijs waarin leerlingen niet alleen denken, maar ook voelen en doen.
Een groeiend deel van het curriculum omzetten in challenges waarmee levensechte uitdagingen van de buitenwereld (regionale instanties en bedrijven) verbonden worden aan de school.
Internationaliseren - de school als onderdeel van een netwerk
We ondernemen tal van activiteiten waarmee we onze leerlingen leren verbindingen te zoeken en te leggen in een veranderende (netwerk)samenleving. Deze activiteiten vinden plaats in de school, in de regio, nationaal en internationaal. Doelen hiervan zijn:
De leerlingen in contact brengen met andere culturen, binnen en buiten Nederland.
De leerlingen vaardigheden laten ontwikkelen die ze weerbaar maken in een snel veranderende wereld.
Bij de berekening van onderwijstijd gaan we uit van gemiddeld 1000 schooluren per leerjaar per leerling. Daarin zijn begrepen de lessen, toetsen, excursies, projecten en andere schoolactiviteiten. Alleen in de examenjaren gaan we uit van 700 schooluren per leerjaar.
Aan het begin van ieder schooljaar worden de overgangsnormen vastgesteld en gepubliceerd in de boekjes ‘Zo doen we dat’. Hierin worden voor onderbouw en bovenbouw de overgangsnormen vermeld en toegelicht. Deze vastgestelde overgangsnormen kunnen ouders gedurende het schooljaar altijd terugvinden bij het betreffende leerjaar op het ouderportaal.
Het Isendoorn College hecht veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. In de privacy policy geven we heldere en transparante informatie over hoe wij op een correcte en zuivere manier omgaan met alle aan de school toevertrouwde persoonsgegevens met gepast respect voor de persoonlijke levenssfeer van alle betrokkenen en conform de toepasselijke wet- en regelgeving.
De privacy policy kunt u op de website vinden via deze link.
Jaarlijks wordt voor 1 oktober per vak vastgelegd wat het examenprogramma zal zijn. Dit betreft zowel het schoolexamen als het centraal schriftelijk eindexamen. Het PTA is te vinden in het leerlingenportaal en het ouderportaal van de Isendoorn website en wordt jaarlijks voor 1 oktober ingeleverd bij de inspectie van het onderwijs.
Indien er gedurende het schooljaar aanpassingen nodig zijn door onvoorziene omstandigheden (bijvoorbeeld langdurige ziekte van een docent), wordt dit gepubliceerd in een erratum bij het PTA.
Op het Isendoorn maken we werk van (sociale) veiligheid. Dat doen we vooral door te benoemen wat we gewenst gedrag vinden en vooral niet met geboden, verboden of (een overdaad aan) regels. Als dat nodig is spreken we elkaar aan op gedrag. De norm is dan: het normale fatsoen.
Uiteraard zijn de meest noodzakelijke regels wel opgeschreven. De belangrijkste geschreven regels staan in het vademecum en er staat ook veel informatie onder het kopje protocollen op de website.
Er zijn verschillende soorten schoolkosten. We bespreken hierna de volgende thema’s:
16.1 kosten voor rekening van school
16.2 kosten voor ouders
16.3 kosten voor de iPad
16.4 kosten voor onderwijsaanbod dat niet door de overheid wordt vergoed
16.5 Laag inkomen én schoolgaande kinderen
In alle gevallen geldt dat de betaalbaarheid nooit deelname aan het onderwijsaanbod in de weg mag staan. Mochten er financiële belemmeringen zijn om deel te kunnen nemen aan het onderwijsaanbod van het Isendoorn dan kunnen ouders daarover altijd in contact treden met de schoolleiding en wordt er een oplossing gezocht.
16.1 kosten voor rekening van school
De schoolboeken worden gratis verstrekt. Van het ministerie ontvangt de school een bedrag per leerling waar het grootste deel van de benodigde boeken wordt bekostigd. Op de website van boekenleverancier OsingadeJong kunt u alle boeken bestellen.
Omdat de school de boeken huurt en uitleent aan de leerlingen, verzoeken wij u erop toe te zien dat uw zoon/dochter zorgvuldig met de boeken omgaat. In sommige boeken mag geschreven worden. In dat geval hoeft het boek niet meer ingeleverd te worden. De docent in de klas zal aangeven in welke boeken geschreven mag worden.
De schoolboeken worden thuis bezorgd, de portokosten worden door de school betaald. Wij verzoeken u erop toe te zien dat (school)boeken en ander schoolmateriaal worden vervoerd in een deugdelijke (water)dichte tas.
16.2 kosten voor ouders
Het gaat hier om algemene zaken zoals pen en papier (schrift/multomap/etc.), sportkleding en
rekenmachine. Per leerjaar krijgen ouders/leerlingen informatie over wat er benodigd is. Uiteraard gaat een aantal van dit soort dingen langer dan een leerjaar mee. De school stelt geen dure naslagwerken als woordenboeken of atlas verplicht.
Kopiëren/printen op school
Voor het printen en kopiëren ontvangt u in leerjaar 1 een factuur. Leerlingen kunnen daarmee voor een bepaalde hoeveelheid kopiëren en printen via hun Isendoorn Key. Is het betaalde saldo op, dan kunnen zij bij de mediatheek een nieuw printtegoed kopen. Bij het verlaten van de school kunnen ze het saldo laten uitbetalen. Er wordt dus alleen betaald voor daadwerkelijk afgenomen drukwerk.
16.3 kosten voor de iPad
Voor het volgen van hun lessen en het verwerken van lesstof vragen we de leerlingen een iPad mee te nemen naar de les. We gaan er van uit dat veel leerlingen nog geen eigen iPad hebben als ze op school komen. Daarom onderhandelt de school jaarlijks met diverse leveranciers om een zo aantrekkelijk mogelijke prijs te realiseren voor de aanschaf van een nieuwe iPad. Als de leerling al een iPad heeft, mag die ook gebruikt worden. Oudere modellen (tot wel 6 jaar oud) voldoen doorgaans nog goed maar het ligt in de verwachting dat Apple in de toekomst met nieuwe iOS-versies komt die niet meer zullen functioneren op de oudste modellen.
Het Isendoorn College heeft een aantal mogelijkheden geregeld die u kunnen helpen met betrekking tot de iPad:
* een gemakkelijke manier om een iPad te bestellen tegen een scherpe prijs;
* voor nieuwe leerlingen is er een mogelijkheid voor gespreide betaling;
* de leerling krijgt gratis een beschermhoes die schades helpt voorkomen;
* een reparatiekanaal via de Isendoorn iHelp;
* een mogelijkheid om u te verzekeren tegen grote kosten bij schade;
* alle informatie staat op de website.
De kosten voor aanschaf van een iPad hoeft nooit toelating van een leerling tot de school te
belemmeren. Het Isendoorn College gaat er evenwel van uit dat elke leerling een iPad nodig heeft voor het volgen van onderwijs. Voor ouders die niet het hele bedrag van de aanschaf kunnen of willen betalen, is er een mogelijkheid om slechts een deel te betalen of eventueel op een andere manier toch een iPad voor de leerling te regelen. U kunt hiervoor contact opnemen met de directie van de school.
16.4 kosten voor onderwijsaanbod dat niet door de overheid wordt vergoed
Het Isendoorn maakt zich niet alleen sterk voor het verzorgen van het reguliere, op diplomering
gerichte onderwijs, maar ook voor verdieping en verbreding van het onderwijs door middel van
introductiedagen, werkweken, uitwisselingen, culturele activiteiten, (meerdaagse) excursies en extra aanbod in en rond de vaklessen. De meeste leerlingen en ouders kiezen onder andere om deze reden voor het Isendoorn.
Voor een aantal van deze doelen, zoals de reizen en excursies, vragen wij een financiële bijdrage aan de ouder(s)/verzorger(s) van onze leerlingen. Uit ervaring weten wij dat de ouders van onze leerlingen het belang van deze extra activiteiten voor hun kinderen herkennen en waardevol achten en daarom de gevraagde bijdrage graag voldoen. Voor het realiseren van het programma is deze bijdrage onmisbaar omdat de school voor deze extra activiteiten geen andere bekostiging ontvangt.
Het Isendoorn zal nooit een leerling uitsluiten van deelname aan onderwijsactiviteiten (waaronder excursies en feesten) als de gevraagde ouderbijdrage niet kan worden voldaan maar indien er voor een activiteit te weinig ouders kunnen bijdragen in de kosten voor hun kind, zal de school die activiteit helaas wel moeten afgelasten.
De school handelt in de geest van de gedragscode schoolkosten. Dit houdt in dat de school zich actief inzet voor beperking van schoolkosten voor ouders. Elk jaar bespreekt de schoolleiding de begroting en exploitatie van de ouderbijdragen met de oudergeleding van de MR. De oudergeleding van de MR heeft instemmingsrecht op de hoogte en bestemming van de ouderbijdrage.
Aan het begin van het schooljaar ontvangen ouders één of meerdere e-mails met een link naar onze betaalsoftware, die gekoppeld is aan het ouderportaal. Hier ziet u de facturen die betrekking hebben op de opleiding van uw kind(eren). Facturen kunt u via iDEAL voldoen. Ook is er een mogelijkheid om in termijnen te betalen als het om grotere bedragen gaat.
16.4.1 jaarlijkse schoolbijdrage aan het schoolfonds
Het schoolfondsbedrag van € 88,= is onder andere bestemd voor de leerjaar specifieke activiteiten zoals projecten, Isendoorn Key, vieringen, sportdagen, feesten zoals Sinterklaas, Valentijnsfeest, galafeest, etc. Ook de kosten voor het kopiëren van toetsen en dergelijke, en voor klassenavonden, excursies, museumbezoek, gastschrijvers, ouderavonden, diploma-uitreikingen, verzekeringen, etc. worden uit dit fonds bekostigd. In de wet is bepaald dat de toelating van leerlingen niet afhankelijk mag worden gesteld van bovengenoemde bijdrage. De bijdrage is dus vrijwillig. Het Isendoorn College gaat er evenwel van uit dat voor elke leerling de bijdrage voor het schoolfonds wordt betaald. Kunt u niet het hele bedrag missen, dan is er ook een mogelijkheid om een deel van de bijdrage te betalen.
Bij tussentijdse aanmelding van een leerling zijn de volgende bedragen verschuldigd:
* vóór 1 november: € 88,-
* na 1 november: € 66,-
* na 1 februari: € 44,-
Bij tussentijds vertrek vóór 1 januari wordt een bedrag van € 44,- gerestitueerd.
16.4.2 Kosten tweetalig onderwijs
Bij de keuze voor ons tweetalig onderwijs kiezen leerlingen en ouders voor een uitgebreid en
internationaal georiënteerd onderwijsprogramma. Deze kosten betreffen speciale keuzes voor een opleiding of vak. Bij de keuze voor deze opleiding is men op de hoogte gebracht dat hier jaarlijks extra kosten aan zijn verbonden en deze kosten zijn apart inzichtelijk gemaakt:
* Tweetalig mavo: € 325,=
* Tweetalig havo en vwo: € 395,=
Ook voor het tweetalig onderwijs is in de wet bepaald dat de toelating van leerlingen tot het
tweetalig onderwijs niet afhankelijk mag worden gesteld van het betalen van de extra kosten. Om alle extra activiteiten mogelijk te maken gaan we er evenwel vanuit dat de ouders de bijdrage betalen. Voor ouders voor wie deze financiële verplichting een struikelblok vormt, is er de mogelijkheid een passende regeling te treffen. Ouders kunnen hiervoor contact opnemen met de directie van de school. Op het Isendoorn vinden we het belangrijk dat het tweetalig onderwijs voor alle leerlingen die dat willen, toegankelijk is.
16.4.3 Kosten werkweken, onderzoeksreizen en activiteiten
De kosten voor de reizen voor 4 havo en 5 vwo, ook voor de tweetalige leerlingen, worden apart aan de ouders in rekening gebracht. Deze kosten bedragen tussen de € 385,= en € 445,= en zijn afhankelijk van de gekozen bestemming. De buitenlandse reis van 3 mavo kost € 250,=.
Voor het (keuze)vak NLT in 5 havo en 5 vwo wordt een bijdrage van € 125,= gevraagd voor een
module-onderzoek op Ameland. Daarnaast kan in de bovenbouw, afhankelijk van het gekozen
profiel, een extra bijdrage worden gevraagd voor vakgerichte activiteiten (excursies,
theaterbezoek, etc.) en extra vakken zoals LO2 en BSM. Kosten voor uitwisselingsprogramma’s in leerjaar 3 havo en vwo regulier bedragen € 200,=.
Leerlingen die naar het buitenland gaan moeten er rekening mee houden dat zij ook een geldig
paspoort of identiteitskaart nodig hebben.
Ook voor de internationale reizen geldt dat het toelaten van leerlingen niet afhankelijk mag worden gesteld van het betalen van de kosten. Voor ouders voor wie deze financiële verplichting een struikelblok vormt, is er de mogelijkheid een passende regeling te treffen. Ouders kunnen hiervoor contact opnemen met de directie van de school. Op het Isendoorn vinden we het belangrijk dat het hele onderwijsprogramma voor alle leerlingen toegankelijk is.
16.4.4 Kluisjes
Alle leerlingen zijn verplicht een kluisje te huren om eigendommen veilig op te kunnen bergen. De kosten hiervoor zijn € 9,- per schooljaar. In de kluisjes mogen legale spullen worden bewaard die te maken hebben met het naar school gaan. De directie behoudt zich het recht voor om een kluis te openen als daarvoor een duidelijke aanleiding is.
16.5 Laag inkomen én schoolgaande kinderen
Uiteraard zijn er in goed overleg altijd oplossingen voor ouders die niet in staat zijn om de (volledige) bijdragen te voldoen. Soms kan Stichting Leergeld*) een oplossing bieden en voor de overige situaties zal de school graag met u in overleg treden om een oplossing te vinden. U kunt hierover contact opnemen met de schoolleiding.
*) Stichting Leergeld zet zich in voor kinderen die door gebrek aan geld niet mee kunnen doen met hun leeftijdsgenoten en ondersteunt daarom ouders die hier niet voldoende middelen voor hebben. Het doel is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen en mee kunnen doen met hun leeftijdsgenoten. Ouders die een steuntje in de rug kunnen gebruiken kunnen een aanvraag doen via info@leergeldzutphen.nl.
Op het Isendoorn maken we werk van sociale veiligheid en een professionele werkhouding. Dat doen we door zowel voor leerlingen als voor personeel zo veel mogelijk te benoemen wat we gewenst gedrag vinden. Hierbij gebruiken we zo weinig mogelijk geboden en verboden en voorkomen we een overdaad aan regels. Onze norm is: het normale fatsoen. Hierop spreken we elkaar aan.
We gebruiken twee (klassikale) onderwijsprogramma’s die het gewenste gedrag van leerlingen centraal stellen: KlasseDeal (leerlingen maken gezamenlijke afspraken over de onderlinge omgang) en Slim met Media (bewustwording van de kansen en risico’s van de omgang met social media). Daarnaast zijn docenten getraind in Groepsdynamisch werken, te hanteren wanneer in een groep een ongewenste werksituatie ontstaat. Voor individuele leerlingen coördineert het zorgteam relevante ondersteuning wanneer dat nodig is.
Meer informatie over sociale veiligheid kunt u vinden op de website via deze link.
Het tegemoet komen aan taalachterstanden van leerlingen is geïntegreerd in de lessen. In leerjaar 1 vindt een screening plaats op eventuele taalachterstanden, waarna in leerjaar 3 een ICE-test wordt afgenomen. Waar de achterstanden de voortgang belemmeren, ondersteunt de docent van het betreffende vak de leerling met extra ondersteuning.
Op de site scholen op de kaart kunt u de doorstroom- en uitstroomcijfers van alle leerjaren bekijken
Het vademecum is een handig en onmisbaar naslagwerk dat alle relevante basisinformatie over de school bevat. Dit (papieren) boekje wordt aan het begin van het schooljaar aan leerlingen uitgedeeld. Het Vademecum is in digitale vorm op het ouderportaal gepubliceerd.
SCHOOLJAAR 2023-2024
Zomervakantie 2023 10 juli t/m 18 augustus 2023
Eerste schooldag 22 of 23 augustus 2023
Herfstvakantie 16 t/m 20 oktober 2023
Kerstvakantie 25 december 2023 t/m 5 januari 2024
Voorjaarsvakantie 19 februari t/m 23 februari 2024
Goede vrijdag 29 maart 2024
Tweede Paasdag 1 april 2024
Meivakantie 29 april t/m 10 mei 2024
Hemelvaart en vrijdag erna 9 en 10 mei 2024
Tweede Pinksterdag 20 mei 2024
Zomervakantie 2024 13 juli t/m 25 augustus 2024
Voor leerlingen die te laat komen of lessen verzuimen is een regeling gemaakt. Deze is te vinden via de volgende link:verzuimprotocol Isendoorn College. Ook is er een overzichtelijke flowchart voor de vaakst voorkomende redenen van verzuim.
Het Isendoorn College wil aan leerlingen uit de regio Zutphen een goede en uitdagende opleiding bieden, zodat de leerlingen binnen de daarvoor gestelde termijn de school met een diploma verlaten als evenwichtige personen met een internationale oriëntatie.
De kernwaarden van het Isendoorn College draaien om de begrippen: de leerling centraal, evenwicht in ontwikkeling, respect, internationale oriëntatie, katholiek, verantwoordelijkheid, leren van elkaar, onderling vertrouwen, openheid en cultuurbesef.
In de onderwijsvisie van onze school wordt aandacht besteed aan drie pijlers: didactiek, pedagogiek en ethiek.
Didactiek (weten)
De school is op de eerste plaats een instituut waar je kennis vergaart en leert hoe je kennis effectief binnen handbereik kunt brengen. Daarbij stelt de school duidelijke eisen, niet alleen aan leerlingen, maar ook aan zichzelf.
Pedagogiek (warmte)
De school wil dat leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen. De school hecht waarde aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen, persoonlijkheid en een plezierige sociale omgeving voor de leerlingen. Goede kwaliteiten van de leerling neemt zij als uitgangspunt bij het schaven aan minder sterke kanten.
Ethiek (waarden)
Waar mensen samenkomen, zijn regels onmisbaar. Deze regels ziet de school als een instrument om een cultuur te ontwikkelen en te behouden die is gebaseerd op belangrijk geachte levensopvattingen (zie bovengenoemde kernwaarden). Zij wil daarmee een verantwoorde basis onder het eigen functioneren èn onder het verdere leven van leerlingen.
Meer informatie kunt u terug vinden in ons schoolplan.