iPads, Apple-garantie, verzekering en reparaties

Op deze pagina: (klik op de link voor snelle toegang)

Schade aan de iPad. Niet altijd te voorkomen!

Nu we op het Isendoorn wat langer werken met de iPad in de klas, merken we dat goede informatie rond het oplossen van schades erg belangrijk is. Een iPad is een mooi maar ook een duur leermiddel en schades zijn vrijwel altijd erg kostbaar. En juist daar bestaat ook een oplossing voor als je op tijd maatregelen neemt: een verzekering!

Wij adviseren een leerlingverzekering af te sluiten bij AON. Deze kost slechts € 26,= per jaar en dekt schades aan alle schoolspullen (dus niet alleen de iPad maar ook bijvoorbeeld de fiets en de winterjas) tussen het moment van vertrek van huis naar school en terugkeer thuis. Het is tevens een ongevallenverzekering voor onderweg naar/van school en tijdens schoolactiviteiten. Wij horen tot nu toe goede ervaringen met deze verzekering - òòk als het op uitkeren aankomt (eigen risico is €50,= per schade). 

Marktonderzoek leert dat er inmiddels meerdere verzekeringen zijn die een specifieke dekking bieden voor iPads die gebruikt worden als leermiddel op school maar we hebben er nog geen gevonden die zo’n aantrekkelijke premie rekent als de leerlingenverzekering van AON.

Verder leert de ervaring dat een inboedelverzekering in de praktijk vaak teleurstellende voorwaarden kent waardoor de meeste schadegevallen net buiten de dekking vallen of nauwelijks vergoed worden vanwege een hoog eigen risico.

 

Ervaringscijfers: aantallen schades per jaar

De ervaring leert inmiddels dat ieder jaar gemiddeld 15% van de iPad's schade oploopt. Het overgrote deel hiervan (bijna 96%) was glasschade. Indicatie: glasreparatie kost afhankelijk van het model iPad tussen de €100,= en € 250,=. Deze prijzen zijn sterk afhankelijk van de dagprijzen van de schermen. Naast glasschade komt het voor dat er bij een wat hardere knal ook onder de glasplaat dingen kapot gaan. In dat geval loopt het reparatie bedrag vaak fors op.

Deal maken? U de verzekering, wij de beschermhoes!

Veel schades worden voorkomen door een goede iPad-hoes. Wij hechten zoveel waarde aan het voorkomen van problemen dat wij alle leerlingen een eerste goedgekeurde degelijke hoes cadeau geven - maar wel met de verplichting deze ook te gebruiken.
Daartegenover vragen wij ouders met klem om zelf de verzekering af te sluiten zodat het gemakkelijk wordt om onverhoopte problemen toch snel op te lossen.

De AON-leerlingenverzekering die u kunt afsluiten dekt tot nu toe alle ons bekende schades aan de iPad die onder de dekking vielen. Het eigen risico is €50,= per schade. De verzekering moet jaarlijks afgesloten worden door de ouders zelf

http://www.aononderwijs.nl/scholieren

 

 

Hoe kan het Isendoorn helpen bij schade en wat kan niet?

In geen enkel schadegeval zal het Isendoorn zelf repareren. Het staat iedereen vrij om een eigen reparatiekanaal te kiezen maar de school kan op verschillende manieren helpen. Dat doen we via de iHelp. Deze wordt gevormd door een aantal getrainde leerlingen en een toezichthouder die te vinden zijn in het kantoortje bij de 050 lokalen (openingstijden staan op de deur). Zij bieden de volgende mogelijkheden:

  1. de iHelp mensen kunnen een aantal storingen en installatieproblemen ter plekke oplossen
  2. bij schade kunnen de  iHelp-mensen een eerste inschatting maken wat er kapot is en bepalen of het om een garantiegeval gaat of dat reparatie noodzakelijk is
  3. de iHelp kan de iPad opsturen naar onze vaste reparateur: Adatum ICT & Telecom. De ouders doen zelf rechtstreeks zaken met deze reparateur (zie stappenplan hieronder), het Isendoorn is alleen “doorgeefluik” van kapotte en gerepareerde iPads. Adatum rekent €20,= onderzoekskosten als er geen reparatie volgt.
  4. als de iPad moet worden opgestuurd kan een leerling via de iHelp-desk een leen-iPad van het Isendoorn mee krijgen voor maximaal twee schoolweken (reparaties via onze reparateur zijn meestal binnen 3 dagen klaar).
  5. Voordat de reparateur aan het werk gaat, zal ook hij eerst vaststellen of de schade mogelijk valt onder een garantie. ouders betalen reparatiekosten die niet onder de garantie vallen zelf. Samen met de factuur krijgt u informatie over hoe u de schade kunt claimen bij de AON-verzekering in het geval dat u verzekerd bent.

Het Isendoorn werkt al geruime tijd tot volle tevredenheid samen met Adatum ICT & Telecom, maar heeft geen aandeel in de reparatie en is niet verantwoordelijk voor de reparaties. De leerling/ouder is verantwoordelijk voor de leen-ipad. Eventuele schade hieraan is voor rekening van de ouder. Voor verdere vragen over de reparatie en de garanties op de reparatie verwijzen wij u naar de website van de reparateur.

Let wel: na elke reparatie (waaronder glas) vervalt direct de Apple garantie!

 

Stappenplan bij schade

De leerling meld zich bij de iHelp op school:
  • De iHelp vult een digitaal reparatieformulier in om de ipad op te sturen naar de reparateur.  De iHelp deelt voor een periode van maximaal 2 weken een leenipad uit zodat de leerling zijn of haar lessen kan volgen.
  • De iHelp stuurt de iPad op naar de reparateur, de ouder en leerling krijgen een mailtje dat het proces in gang is gezet.
De reparateur:
  • Na ontvangst bekijkt de reparateur de schade en kijkt of dit binnen de Apple garantie valt. Als dit zo is zal voor reparatie onder garantie gekozen worden (± 2% van de gevallen). Dit onderzoek kost € 20,=. Als daarna reparatie volgt worden de onderzoekskosten niet apart in rekening gebracht
  • Valt dit buiten de garantie dan brengt de reparateur een offerte uit naar de opgegeven e-mailadressen. Dit zal onder voorbehoud zijn als bijvoorbeeld later blijkt dat niet alleen het glas maar ook nog iets anders defect is. U wordt hiervan tijdig op de hoogte gesteld en krijgt hier dan ook bericht van.
  • U kunt ook kiezen voor een vervangend apparaat van Apple (refurbished). De garantieperiode zal dan doorlopen. Als de reparatie niet onder de garantie valt is deze oplossing doorgaans duurder.
  • Na uw akkoord per e-mail wordt de iPad gerepareerd of vervangen (afhankelijk van uw keuze). Als u verzekerd bent kunt u deze reparatiekosten declareren bij uw verzekering. Een link naar het portaal van AON is bij de factuur gevoegd.
  • Na het afronden van de reparatie wordt een e-mail gestuurd dat de reparatie voltooid is en ontvangt u de factuur. Deze kunt u dan voldoen.
  • De iPad wordt weer naar school gestuurd.
Terug op school:
  • De iHelp ontvangt de iPad en stuurt een e-mail naar de leerling dat de iPad opgehaald kan worden.
  • De leerling levert de leen-iPad in en krijgt de eigen iPad weer terug.
  • De reparatie wordt als voltooid gemeld.

 

Apple fabrieksgarantie:

Reparatie binnen de garantie

Binnen 1 jaar na levering kan er aanspraak worden gedaan op de standaard garantie van Apple. Deze dekt in de praktijk niet erg veel. Voor iPads die via school zijn aangeschaft heeft het Isendoorn bij de leverancier) bedongen dat de consumentengarantie wordt verlengd met nog eens twee jaar. Het tweede en derde jaar is dus geen Apple garantie maar een soortgelijke garantie afgegeven door Amac.

Apple garantie betekent in de praktijk dat alleen inwendige componenten die stuk gaan door een productiefout binnen de garantie vallen.

  1. Accu’s vallen niet binnen de garantie.
  2. Glasschade valt niet binnen de garantie.
  3. Water- en stootschade valt niet binnen de garantie
  4. Werking van de knoppen valt beperkt binnen de garantie.

Als de iPad bij Apple aangeboden wordt ter reparatie en de schade valt niet binnen de garantie, dan zal er veelal een coulance regeling gelden. Dit houdt meestal in dat er een vervangende iPad geleverd kan worden voor een deel van de nieuwprijs. Het aanbieden van garantiegevallen moet bij de iHelp op school.

Lees hier de Apple voorwaarden: http://www.apple.com/legal/warranty/products/ipad-dutch-nl.html

 

Reparatie buiten garantie

Alle reparaties aangemeld buiten de 3 jaar periode zijn voor eigen rekening.
Ook binnen de garantiejaren geldt dit voor:

Tarieven

Bij een defect aan uw smartphone of tablet, kunt u hieronder de tarieven vinden van de meest voorkomende reparaties. Let op dat bij val-, en waterschades altijd de fabrieksgarantie vervalt.

Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van toestel SWAP. Wat houdt dit in?

U kunt uw defecte toestel omruilen (swappen) voor een nieuwe, dit mag hetzelfde merk/type zijn maar ook een upgrade of ander merk.

De prijs die u betaalt wordt gebaseerd op de waarde van het defecte toestel en de actuele prijs van het ‘nieuwe swap’ toestel. Het voordeel is hiervan dat u tegen eventueel geringe kosten een nieuw toestel ontvangt met daarbij de volledige fabrieksgarantie.