Een van de kernambities van het Isendoorn College is om bij te dragen aan een brede vorming van leerlingen. Leerlingen, ouders, personeel en omgeving zullen ervaren dat we de school in de wereld en de wereld in de school brengen. Dat doen we op drie manieren, onze drie I’s: - Inspireren - Innoveren – Internationaliseren.
In elk leerjaar ondernemen leerlingen activiteiten waarmee ze leren verbindingen te zoeken en te leggen in een veranderende (netwerk)samenleving. Deze activiteiten vinden plaats in de school, in de regio, nationaal en internationaal. Doelen hiervan zijn:
* De leerlingen in contact brengen met andere culturen, binnen en buiten Nederland,
* De leerlingen vaardigheden laten ontwikkelen die ze weerbaar maken in een snel veranderende wereld.
Persoonsvorming en het verwerven van niet-cognitieve vaardigheden is een belangrijk onderdeel van het onderwijs op het Isendoorn College en daarmee ook van alle internationale activiteiten. Hierbij staan de tien Isendoorn Competenties centraal.
Thematisch gezien wordt de nadruk gelegd op de grote uitdagingen waar we als school en als maatschappij voor staan. Hierbij valt te denken aan belangrijke vraagstukken op het gebied van klimaatverandering, biodiversiteit, ongelijkheid en vrede, veiligheid en rechtvaardigheid. Hierbij sluiten we, als UNESCO-school, aan bij de duurzame ontwikkelingsdoelen zoals die zijn opgesteld door de Verenigde Naties. Tijdens hun schoolcarrière ontwikkelen leerlingen zicht tot wereldburger. Zij doen niet alleen de kennis en vaardigheden op die ze nodig hebben om in een internationale context te opereren. Boven alles wordt het vanzelfsprekend om naar buiten te kijken bij de grote uitdagingen van de 21e eeuw.
Om de kwaliteit en uniformiteit binnen het internationaliseringsprogramma te waarborgen is er een checklist opgesteld, met daarin aandacht voor wat er zoal moet gebeuren in de verschillende fases van een project (voorbereiding, tijdens het project, afronding). Deze standaard geldt voor elke activiteit op het Isendoorn College met een internationaal oogmerk zowel binnen (tijdens lessen) als buiten de school worden uitgevoerd. Het streven is om zo veel mogelijk aan elk onderdeel van de checklist te voldoen en aanpassingen te doen waar nodig. De checklist is van toepassing op elk leerjaar en elk niveau binnen het Isendoorn College, al kan de mate waarin aan een bepaalde voorwaarde kan worden voldaan verschillen met leerjaar/niveau en de aard van een project.
* Schoolplan Isendoorn College 2018-2022: Weten, warmte en waarden;
* Education for Sustainable Development Goals Learning Objectives;
* Isendoorn standaard voor internationalisering.